2016/2017

Inauguracja
roku szkolnego 2016/2017

20160901_090319

KALENDARIUM ROKU SZKOLNEGO 2016/2017

10 listopada odbył się apel przygotowany przez klasę III i VI Szkoły Podstawowej w Pałecznicy z okazji 11 Listopada Narodowego Święta Niepodległości.

KLASA III

[slideshow_deploy id=’4727′]

KLASA VI

[slideshow_deploy id=’4693′]

Akademia 11 listopada w Czuszowie

[slideshow_deploy id=’4741′]

          W dniu 05.10.2016 r. uczniowie klas III – VI Zespołu Szkół w Pałecznicy – Filii Integracyjnej w Ibramowicach udali się na wycieczkę do Krakowa. Tam, w Galerii Kazimierz zwiedzali wystawę klocków Lego, podziwiali piękne i pracochłonne eksponaty. Następnie udali się do kina na film animowany: „Sekretne życie zwierzaków domowych”.

[slideshow_deploy id=’4759′]

           W dniu 28.11.2016 r. w Filii Integracyjnej w Ibramowicach odbył się Dzień Pluszowego Misia. Uczniowie przynieśli w tym dniu swoje pluszowe maskotki. Nauczyciele zorganizowali dla nich różne atrakcje. Były nie tylko śpiewy i tańce, oczywiście z misiem    w roli głównej, ale także zajęcia plastyczne. Dzieci malowały i ozdabiały misie. Ich prace zdobią szkolne ściany.

 [slideshow_deploy id=’4779′]

Uczymy się, bawimy i gotujemy z pasją !

            W listopadzie uczniowie klas IIA i IIB gimnazjum po raz pierwszy wzięli udział        w Programie Edukacyjnym pt” Lubella inspiruje i edukuje”. Celem programu było propagowanie wśród młodzieży gimnazjalnej dobrych nawyków związanych z prawidłową dietą komponowaną w oparciu o produkty zboże oraz zaznajomienie z zasadami zdrowego odżywiania. Uczniowie brali udział w lekcjach prowadzonych przez p. Karolinę Czaplę-Łuźniak , które miały na celu przekazanie wiedzy poprzez zabawę. Zadanie ostatnie dotyczyło skorzystania z przepisu zamieszczonego w programie i przygotowania dania, przystawki lub deseru. Jak widać na załączonych zdjęciach uczennice gimnazjum świetnie się bawiły i można przyznać że mają ogromny talent kulinarny.

Nasze dania przystawki i desery:

Karolina Gaweł z klasy IIA  przygotowała „Mus cytrynowy”

Kamila Bil z klasy IIA, Aleksandra Sikora i Klaudia Maćkowska z klasy IIB, przygotowały „Świderki z kurczakiem w sosie śmietanowym”

Laura Jackiewicz z klasy II A , przygotowała „Kurczaka na sałatce z makaronu pełnoziarnistego kokardki”

Natalia Wleciał, Magdalena Kula, Iwona Mielewska z klasy IIB przygotowały- „Muffiny      z owocami”

Aleksandra Starańska  z klasy IIB przygotowała „Chrupiące batony z płatków pełnoziarnistych”

Zapraszamy do foto galerii.

Foto galeria

Na samochodach się znamy i szybko koła zmieniamy …

           2 grudnia 2016r. uczniowie Gimnazjum brali udział w konkursie pt. „Bezpieczeństwo i Technika Samochodowa”, który był organizowany przez Zespół Szkół Zawodowych           w Skalbmierzu. Uczniowie : Szczepan Wywiał, Damian Łudzeń, Jakub Kowalski, Piotr Bil   i Przemysław Musiał z klasy IIIB, oraz Jakub Bil z klasy IIA pod opieką p. Karoliny Czapli- Łuźniak z ogromnym zapałem z samego rana udali się w kierunku Skalbmierza , nawet chwilowa śnieżyca nie ostudziła ich zapału. Konkurs składał się z części teoretycznej             i praktycznej uczniowie pracowali z ogromnym zaangażowaniem co widać na foto relacji. Konkurencja była duża ale jak na pierwszy raz chłopcy spisali się bardzo dobrze,  zmiana kół w duecie zajeło im zaledwie 1 minutę 39 sekund, tylko pozazdrościć. Chłopcy zostali wyróżnieni jako najliczniejsza  i najsympatyczniejsza grupa gimnazjalistów. Choć nie było miejsca na podium uczniowie przyznali , że warto było wziąść udział w konkursie                  i sprawdzić swoje możliwości, a cenne uwagi i spostrzeżenia przekażą swoim młodszym kolegą i koleżanką.

Foto galeria

Andrzejki najmłodszych w Anikinie

        Tegoroczna zabawa andrzejkowa dostarczyła przedszkolakom z Pałecznicy dużo niezapomnianych wrażeń. Dzieciaki bawiły się bowiem w Krainie Zabaw Dziecięcych w Krakowie.  Pod czujnym okiem animatorów przebranych za wróżących z kart i magicznej kuli cyganów miały wspaniałą okazję aby poznać polskie tradycje i obrzędy andrzejkowe. Nie zabrakło też malowania twarzy i przebierania w kolorowe stroje, słodkiego poczęstunku i pamiątkowego zdjęcia.

 [slideshow_deploy id=’4806′]

     Dzień Pluszowego Misia

      Małe i duże, kolorowe i puchate niedźwiadki zagościły 30 listopada u sześciolatków w Pałecznicy. Dotarły tu ze swoim właścicielami, aby świętować Dzień Pluszowego Misia. Każdy miś był piękny i wyjątkowy.

       Tego dnia dzieci odwiedziły Bibliotekę Publiczną w Pałecznicy, gdzie czekała ich moc atrakcji związanych z misiowym świętem. Poznały historię pluszaka, wysłuchały bajeczki o niedźwiadku, wykazały się doskonałą znajomością misiowych bajek. Dużo radości sprawiły im zabawy muzyczne,  ruchowe i plastyczne oraz małe co nieco.

       Na zakończenie spotkania każde dziecko otrzymało pamiątkowy dyplom Przyjaciela Pluszowego Misia i dużego lizaka.

       Okazało się, że mimo coraz nowocześniejszych zabawek, moda na misie nie przemija i to one są ulubioną przytulanką , a spotkanie było doskonałą okazją do promowania czytelnictwa.

[slideshow_deploy id=’4818′]

„Wszystkie dzieci Mikołaja kochają
Wszystkie dzieci na Niego czekają.
Moc prezentów każdemu przyniesie,
Każe dziecko z prezentów się cieszy….”

       Tak śpiewały pięcio- i sześciolatki w Pałecznicy oczekując wizyty gościa z dalekiej Laponii. Święty Mikołaj nie zawiódł i przybył do przedszkolaków. Obdarował wszystkie dzieci prezentami i prosił aby były grzeczne przez cały rok.

Nie zapomniał też o starszych uczniach, którzy w tym dniu też zostali obdarowani.

[slideshow_deploy id=’4837′]

Mikołaju, Mikołaju

Witaj nam, witaj nam!

Wszyscy się cieszymy,

Bądź wśród nas.

       Słowami tej piosenki dzieci powitały Świętego Mikołaja. Wszystkie otrzymały prezenty, było dużo radości i zabawy. Na zakończenie tego spotkania dzieci śpiewały    z radością:

… Wróć do nas, wróć do nas!

[slideshow_deploy id=’4852′]

Szkolny konkurs Kolęd i Pastorałek pt. „Hej kolęda, kolęda!”

Dnia 13.01.2017r. w ZS w Pałecznicy odbył się szkolny konkurs Kolęd i Pastorałek pt. „Hej kolęda, kolęda!”. Uczestnikami byli uczniowie klas 0-III. Uczniowie wykonywali zarówno staropolskie kolędy jak i współczesne pastorałki. Wszyscy biorący udział zasługują na gratulacje. Każdy z uczestników otrzyma dyplom i drobny upominek.

[slideshow_deploy id=’4877′]

Szkolny konkurs Kolęd i Pastorałek pt. „Hej kolęda, kolęda!”

Dnia 16 01 2017 r. dzieci biorące udział w konkursie Kolęd i Pastorałek zostały nagrodzone dyplomami i upominkami.


Dzień Babci i Dziadka u przedszkolaków

25 stycznia, z okazji swojego święta, Babcie i Dziadkowie przybyli do przedszkolaków, aby wysłuchać przygotowanych przez nich wierszy, piosenek, życzeń oraz popatrzeć jak tańczą. Dziadkowie nagradzali występy swoich wnucząt gromkimi brawami.

Po części oficjalnej niecodzienni goście zostali zaproszeni na słodki poczęstunek przygotowany przez rodziców, podczas którego dzieci rozdawały przygotowane prezenty.

To były wyjątkowe chwile wypełnione miłością, uśmiechem i dumą.

Album

W karnawale to są bale!

Bal karnawałowy to dla przedszkolaków dzień wyjątkowy i długo wyczekiwany.

21.02.2017 r. już od rana w oddziałach przedszkolnych w Pałecznicy pojawiały się bajkowe postacie. Wśród nich można było spotkać m.in. króla, księżniczki, pszczółki, motylki, rycerzy, piratów, policjantów, kapitanów, biedronki, Spidermana i Batmana.
W odświętnie udekorowanej sali panował radosny nastrój, który zachęcał wszystkich        do wesołych pląsów. Jak na prawdziwym balu nie mogło i u nas zabraknąć poczęstunku przygotowanego przez niezawodnych Rodziców.

Wspólna zabawa przyniosła wiele radości najmłodszym, a to było głównym celem tego balu.

Album

Karma dla zwierząt

Dziękujemy bardzo serdecznie wszystkim Przedszkolakom, Uczniom, Rodzicom za zaangażowanie i pomoc w zbiórce karmy, koców i zabawek dla bezdomnych zwierząt.

Celem zbiórki było kształtowanie postaw humanitarnych w stosunku do zwierząt.
24 lutego 2017 r. przekazaliśmy zebrane dary pani Iwonie – pracownicy schroniska „Psie Pole” w Racławicach, która wraz z dwoma psiakami odwiedziła naszą placówkę.

Podczas prelekcji przedszkolaki i uczniowie klas I-III dowiedziały się, jak prawidłowo opiekować się czworonogami w domu, czym je należy karmić oraz jak udzielić pomocy znalezionym zwierzakom.

Album

Spotkanie ze strażakiem

22 lutego 2017 r. Punkt Przedszkolny w Pałecznicy  odwiedził  strażak z Państwowej Straży Pożarnej  w Krakowie– st. asp. Karol Gołdyn, który zaznajomił dzieci ze swoją pracą zawodową.

Po wysłuchaniu wiersza  Jana Brzechwy „Pali się!” dzieci usłyszały, że praca strażaka to nie tylko gaszenie pożarów, ale też udzielanie pomocy poszkodowanym podczas powodzi i wypadków samochodowych. Cenną wskazówką była informacja o tym, jak dbać o bezpieczeństwo własne i innych oraz w jaki sposób unikać zagrożeń podczas zabaw. Przedszkolaki miały okazję podziwiać z bliska wyposażenie jakim dysponują strażacy podczas swojej odpowiedzialnej pracy. Wszystkie dzieci aktywnie uczestniczyły
w spotkaniu i chętnie wypowiadały się i zadawały pytania. Z wielką radością przymierzały hełm, aby poczuć się choć przez chwilę jak bohater spotkania.

Na zakończenie maluchy utrwaliły sobie numer alarmowy i sytuacje, kiedy należy
go używać. Na pamiątkę wszystkie dzieci otrzymały znaczki odblaskowe – breloczki
w kształcie wozu strażackiego.

Panu Karolowi dziękujemy za przybycie i poświęcenie nam swojego cennego czasu.

Album

UWAGA RODZICE!

Trwają zapisy dzieci
na rok szkolny 2017/2018
do klasy I i oddziałów przedszkolnych,
dla których organem prowadzącym
jest Gmina Pałecznica

Do oddziałów przedszkolnych zapisujemy dzieci od 3 roku życia (ukończone 3 lata do dnia 31 grudnia 2017 r.).

Dokumenty niezbędne do zapisania dziecka do klasy I i oddziału przedszkolnego znajdują się w sekretariacie Zespołu Szkół, szkołach filialnych, Punktach Przedszkolnych  oraz na stronie internetowej szkoły www.zsp.interakcja.info

Karty zapisu należy złożyć w sekretariacie szkoły do dnia 30.03.2017 r.

Karta zapisu dziecka do klasy I na rok szkolny 2017-2018

Karta zapisu dziecka do oddziału szkolego w Punktach Przedszkolnych na terenie Gminy Pałecznica

Etap gminny Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej

Dnia 17 marca 2017 r. w Zespole Szkół w Pałecznicy odbył się gminny etap Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej. Zespół Szkół w Pałecznicy reprezentowało 9 uczniów Szkoły Podstawowej i  13 uczniów Gimnazjum. Opiekunem uczniów były pan. Paweł Jachna. Uczestnicy turnieju przez 30 minut rozwiązywali test składający się z 25 pytań. Komisję oceniającą tworzyli: starszy kapitan dowódca JGR Zbigniew Kwinta z PSP Proszowice, starszy sekcyjny Renata Janczur, Justyna Łudzeń druhna OSP w Pałecznicy, naczelnik OSP w Pałecznicy Andrzej Bielawski. Wyłoniono laureatów tegorocznego turnieju.

W kategorii szkół podstawowych:

I miejsce – Kacper Belski ( SP w Pałecznicy),

II miejsce Aleksandra Marzec ( SP w Pałecznicy),

III miejsce Milena Nowakowska (SP w Pałecznicy).

W kategorii gimnazjów:

I miejsce Maksymilian Antosik ( Gimnazjum w Pałecznicy)

II miejsce Zuzanna Zawartka ( Gimnazjum w Pałecznicy)

III miejsce Joanna Bielawska (Gimnazjum w Pałecznicy)

Nagrody wręczył Wójt Gminy Pałecznica a zarazem prezes ZOP ZOSP RP Proszowic Marcin Gaweł.


  

Z Norweskiego Mechanizmu Finansowego przeznaczono środki na szeroko rozumianą edukację prozdrowotną najmłodszych uczniów Powiatu Proszowickiego. Oprócz warsztatów edukacyjnych przeprowadzonych we wszystkich klasach szkół podstawowych, Powiat organizuje w każdej szkole Salę Edukacji Prozdrowotnej, która zostanie wyposażona w tablicę multimedialną, laptop, gablotę podświetlaną i piramidę żywienia.   W celu promowania sportu każda szkoła podstawowa otrzyma zestaw piłek, koszulek sportowych oraz rakietek tenisowych z zestawem piłeczek. Została opracowana specjalna aplikacja zdrowotna na smartfony, która będzie przypominała Państwa dzieciom                 o zdrowych nawykach żywieniowych i sportowych. W ramach projektu zorganizowano konkurs plastyczny dla dzieci o tematyce prozdrowotnej. Zwycięzcy pojadą na wycieczkę do zakładu produkującego zdrową żywność.

SPRAWOZDANIE Z  PRZEBIEGU  ZAJĘĆ  PROZDROWOTNYCH 

„Zdrowe odżywianie i sport”

W naszej szkole w ramach projektu norweskiego prowadzone są zajęcia pod hasłem: ,,Dbam o to, co jem i jak spędzam czas”, których głównym celem jest promowanie zdrowego stylu życia poprzez uświadomienie potrzeby zdrowego odżywiania, dostrzeganie zależności między odżywianiem a zdrowiem oraz znaczenie aktywności fizycznej dla zachowania dobrej kondycji zdrowotnej.

Na zajęciach dzieci uzyskały odpowiedzi na pytania: – Co to jest zdrowie? – Po co człowiekowi potrzebne jest pożywienie? Na przykładach produktów poznawały składniki pokarmowe oraz rolę, jaką pełnią w organizmie. Rozróżniały produkty pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Poznały piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej pogłębiając i utrwalając wiedzę na temat racjonalnego odżywiania oraz rolę owoców            i warzyw w codziennej diecie, a także znaczenie aktywności fizycznej dla utrzymywania dobrego zdrowia. Pozyskały wiadomości temat spożywania produktów niewskazanych       w diecie z podkreśleniem ich negatywnego wpływu na zdrowie. Dowiedziały się, jak ważne jest sprawdzanie daty przydatności produktów spożywczych. Zwrócono również uwagę    na konieczność przestrzegania higieny w różnych jej aspektach, a mianowicie dotyczących higieny osobistej, spożywania i przygotowania posiłków, a także aktywności fizycznej. Rozmawiały na temat różnych form odpoczynku i spędzania wolnego czasu ze zwróceniem wagi na ograniczenie oglądania telewizji i korzystania z komputera. Na podsumowanie uczniowie wykazując się wiedzą związaną tematyką zajęć wykonywali różne zadania             i prace.

2 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie I b odbyły się zajęcia pod hasłem: ,,Dbam o to, co jem i jak spędzam czas”.

Na podsumowanie zajęć przypomniano najważniejsze zasady zdrowego stylu życia. Następnie dzieci otrzymały do wyboru różnorodne szablony produktów żywnościowych,    z wykorzystaniem, których wykonały opaski na głowę. Na koniec zajęć zadaniem dzieci było dobrać się w grupy tak, aby utworzyć zdrowy posiłek: śniadanie, obiad lub kolację. Podczas zajęć dzieci były aktywne i pracowały z dużym zaangażowaniem.

ZDJĘCIA ZDROWIE 1b

3 marca 2017r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie I a odbyły się zajęcia pod hasłem: ,,Dbam o to, co jem i jak spędzam czas”.

Na podsumowanie zajęć przypomniano najważniejsze zasady zdrowego stylu życia. Następnie dzieci otrzymały do wyboru różnorodne szablony produktów żywnościowych,    z wykorzystaniem, których wykonały opaski na głowę. Na koniec zajęć zadaniem dzieci było dobrać się w grupy tak, aby utworzyć zdrowy posiłek: śniadanie, obiad lub kolację. Wszystkie dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach.

ZDJĘCIA ZDROWIE 1a

10 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie II odbyły się zajęcia pod hasłem: ,,Dbam o to, co jem i jak spędzam czas”.

W trakcie zajęć dzieci otrzymały karty ilustrujące produkty żywnościowe. Pracując              w grupach układały zdrowy posiłek wybierając odpowiednie produkty. Na podsumowanie zajęć uczniowie lepili z plasteliny produkty, z których następnie na okrągłych talerzykach układały piramidę żywieniową przypominając najważniejsze zasady zdrowego stylu życia. Wszystkie dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach.

ZDJĘCIA ZDROWIE 2

20 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie IV odbyły się zajęcia          pod hasłem: ,,Dbam o to, co jem i jak spędzam czas”.

Uczniowie przynieśli na zajęcia różne artykuły spożywcze, które wykorzystali podczas poszczególnych zadań. W trakcie zajęć dzieci dobierały się w grupy tak, aby z przyniesionych produktów ułożyć zdrowe posiłki na jeden dzień. Osoby, które nie przyniosły żadnych artykułów spożywczych układały posiłek za pomocą kart z obrazkami. Poza wybraniem produktów żywnościowych uczniowie w każdej grupie zapisywali ich listę oraz nazwę posiłku a także rysowały wybrany rodzaj aktywności fizycznej. Na koniec wszyscy układali piramidę żywieniową i aktywności fizycznej z przyniesionych produktów  i rysunków zabaw i gier sportowych wykonanych w grupach. Podczas zajęć dzieci były aktywne i pracowały z dużym zaangażowaniem.

ZDJĘCIA ZDROWIE IV

24 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie V odbyły się zajęcia pod hasłem: ,,Dbam o to, co jem i jak spędzam czas”.

Na podsumowanie zajęć uczniowie tworzyli w grupach prace na dużych arkuszach szarego papieru. Przy wykorzystaniu gazetek reklamowych z ilustracjami artykułów spożywczych oraz sprzętu sportowego wykonywali poszczególne zadania: grupa I – korzyści płynące       z aktywności fizycznej, II – skutki wynikające z braku aktywności fizycznej i złego odżywiania, III – przykłady produktów będących źródłem podstawowych składników pokarmowych, IV – produkty , których spożycie należy ograniczać, V – plakat                   ,,W zdrowym ciele zdrowy duch”. Na koniec uczniowie prezentowali swoje prace na forum klasy. Podczas zajęć wszyscy uczniowie byli aktywni i pracowali z dużym zaangażowaniem.

ZDJĘCIA ZDROWIE V

24 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie III a odbyły się zajęcia pod hasłem: ,,Dbam o to, co jem i jak spędzam czas”.

Na podsumowanie zajęć uczniowie tworzyli w grupach prace plastyczne. Przy wykorzystaniu gazetek reklamowych z ilustracjami artykułów spożywczych układali jadłospis w postaci plakatów: grupa I – śniadanie II – drugie śniadanie, III – obiad, IV – podwieczorek, V – kolacja oraz dodatkowo wszyscy wybierali produkt należący                  do niezdrowej żywności tworząc wspólny plakat. Na koniec uczniowie prezentowali swoje prace na forum klasy. Podczas zajęć wszyscy uczniowie byli aktywni i pracowali z dużym zaangażowaniem.

ZDJĘCIA ZDROWIE 3a

 

SPRAWOZDANIE Z  PRZEBIEGU  ZAJĘĆ  PROZDROWOTNYCH

 

„Szkodliwość nikotyny”

W naszej szkole w ramach projektu norweskiego się zajęcia pod hasłem: „Palenie szkodzi i nie jest modne, więc nie pal i nie truj innych”, które mają na celu uświadomienie zagrożeń, jakie niesie nałóg palenia papierosów, kształtowanie prozdrowotnej postawy wobec palenia oraz uświadomienie skutków ,, palenia biernego”.

Dzieci pozyskały informację na temat negatywnego wpływu palenia papierosów na zdrowie człowieka ze zwróceniem uwagi na trujący skład substancji zawartych w papierosach. Uczniowie wypowiadali się na temat uzależnienia proponując różne definicje tego pojęcia., a także dyskutowali, próbując odpowiedzieć na pytanie: – Dlaczego młodzi ludzie palą? Podjęli również próbę wyjaśnienia znaczenie „palenia biernego” oraz jego skutków. Wypowiadali się także, w jaki sposób zachować się, gdy ktoś nam proponuje zapalenie papierosa oraz w jaki sposób można zwrócić uwagę osobom palącym papierosy w naszej obecności? Oglądając znaki zakazu palenia dzieci wskazywały miejsca, w których te znaki obowiązują wyjaśniając znaczenie symboli ze zwróceniem uwagi na konsekwencje nie stosowania się do tych zakazów.

9 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie I b odbyły się zajęcia pod hasłem: „Palenie szkodzi, więc nie pal przy mnie, proszę”,

Na podsumowanie zajęć dzieci wykonywały prace plastyczno-techniczne, wykorzystując  do tego biały papier formatu A4, papier kolorowy, bibułę, pisaki, klej i nożyczki. Pracy miały pokazać negatywny stosunek dziecka do papierosów, czyli w swoich pracach przedstawiały „złe papierosy”, które nazwaliśmy „papierosy potworosy”. Wszystkie dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach.

ZDJĘCIA NIKOTYNA 1b

16 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie II odbyły się zajęcia pod hasłem: „Palenie szkodzi, więc nie pal przy mnie, proszę”.

Na podsumowanie zajęć dzieci wykonywały znaczki z napisem „Nie pal przy mnie, proszę”, na których projektowały własne kompozycje. Podczas zajęć dzieci były aktywne i pracowały z dużym zaangażowaniem.

ZDJĘCIA NIKOTYNA 2

17 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie V odbyły się zajęcia pod hasłem: „Palenie szkodzi i nie jest modne, więc nie pal i nie truj innych”.

Na podsumowanie zajęć uczniowie zostali podzieleni na grupy. Każda grupa otrzymała zadanie do wykonania i potrzebne materiały tj. duże arkusze szarego papieru, pisaki, kredki, kleje, papier kolorowy oraz różne gazety i ulotki reklamowe. Grupa I miała przedstawić korzyści płynące z niepalenia papierosów, grupa II pokazać skutki wynikające z palenia, grupa III przeliczyć i pokazać, co można kupić, czy zrobić za pieniądze wydawane na zakup papierosów, grupa IV przygotować scenkę -,,Jak odmówić, powiedzieć nie, gdy ktoś chce nas namówić na zapalenie papierosa?”, grupa V ułożyć krótkie hasła, fraszki, czy wierszyk na temat szkodliwości palenia.. Dzieci wytrwale i z bardzo dobrym efektem doprowadziły prace do końca, a następnie poszczególne grupy zaprezentowały swoje prace na forum klasy.

ZDJĘCIA NIKOTYNA V

23 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie I a odbyły się zajęcia pod hasłem: „Palenie szkodzi, więc nie pal przy mnie, proszę”.

Na podsumowanie zajęć dzieci wykonywały prace plastyczno-techniczne, wykorzystując  do tego biały papier formatu A4, papier kolorowy, bibułę, pisaki, klej i nożyczki. Pracy miały pokazać negatywny stosunek dziecka do papierosów, czyli w swoich pracach przedstawiały „złe papierosy”, które nazwaliśmy „papierosy potworosy”. Wszystkie dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach.

ZDJĘCIA NIKOTYNA 1a

23 marca 2017 r. rozstrzygnięcie konkursu plastycznego „Żyjmy zdrowo”

wyłoniło nagrodzonych uczniów z naszej szkoły.

Lista nagrodzonych w konkursie plastycznym „ŻYJMY ZDROWO” http://www.akcjazdrowie.proszowice.pl/

Kategoria pierwsza – klasy I-III

Miejsce VI – Pałecznica

  1. Oliwia Adamczyk
  2. Bartosz Kwapień
  3. Damian Gołdyn
  4. Piotr Czerw
  5. Tomasz Łudzeń

Miejsce VII – Czuszów

  1. Julia Pypno
  2. Julia Kaczor
  3. Marta Rogala
  4. Karolina Paluch
  5. Julia Wtorek

Kategoria druga – klasy IV-VI

Miejsce IV – Pałecznica

  1. Natalia Szydłowska
  2. Klaudia Kot
  3. Katarzyna Kopeć
  4. Justyna Sodo
  5. Milena Nowakowska



Klasa szósta i grupa uczniów z klas IV-VI wzięli udział w konkursie „Akademia Przyjaciół Pszczół – Pszczeli bohaterowie” w ramach programu   „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”.

Konkurs dedykowany był klasom IV-VI szkół podstawowych oraz ich opiekunom, realizującym z uczniami podstawę programową z zakresu edukacji przyrodniczej.

Po utworzeniu zespołu, nauczyciel realizował z klasą jedną z dwóch ścieżek tematycznych, złożoną z trzech działów: „Poznaj”, „Zbuduj wrażliwość” oraz „Chroń”.

Uczniowie biorący udział w konkursie byli zarejestrowani na platformie  „Akademia Przyjaciół Pszczół – Pszczeli bohaterowie. Uczeń po aktywowaniu konta gracza wybierał jedną z sześciu postaci, jaką chce rozwijać w dalszej grze: Pszczoła miodna, Trzmiel ziemny, Murarka ogrodowa, Kornutka koniczynowa, Makatka zbójnicka, Obrostka. Wybiera także ścieżkę, w której będzie się specjalizować np. Pszczoła Miodna – Wywiadowczyni lub Strażniczka i realizował zadania dedykowane wybranej przez niego specjalizacji. Zdobywał punkty nie tylko dla siebie. Zdobyte punkty były naliczane na konto zespołu klasowego, do którego należy.

Nauczyciel miał do dyspozycji pulę zadań otwartych – były to zadania specjalne, które pozwalały na zdobycie dodatkowych punktów dla zespołu.

Konkurs trwał trzy miesiące: październik, listopad i grudzień.
Nagrodą główną było dofinansowanie dla 5 szkół na wyposażenie szkolnej sali przyrodniczej na kwotę w wysokości 5 000 złotych.

Niewiele zabrakło do zdobycia nagrody głównej. Na 155 zespołów zajęliśmy 7 miejsce.

Zdobyliśmy dwukrotnie wyróżnienie za zadania otwarte. Wyróżnione zespoły otrzymały nagrody indywidualne – każdy uczeń otrzymał gadżety programu „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”.

Album 1

Album 2

A oto niektóre nasze relacje z zadań, pozostałe możecie zobaczyć na http://app.pomagamypszczolom.pl./wszystkie-relacje

Nasze video „Pszczoły są fajne, bo…”

W pierwszym etapie tworzenia filmiku chętni uczniowie przygotowali scenariusz, który wspólnie przeanalizowaliśmy i nanieśliśmy poprawki. Następnie przemyśleliśmy scenografię i wygląd aktorów. Zrobiliśmy kilka prób i nakręciliśmy filmik 🙂

 „Życie pszczelej rodziny”

W nakręceniu filmu brało 28 uczniów, czyli prawie cała nasza klasa szósta. Rozpoczęliśmy zadanie od omówienia cyklu rozwojowego pszczoły miodnej, a następnie rozmawialiśmy na temat funkcji, jakie pełnią pszczoły w ulu. Podsumowując zapisaliśmy najważniejsze informacje na tablicy. Korzystając ze zdobytej wiedzy dzieci w sześciu grupach rysowały cykl rozwojowy pszczoły miodnej i przygotowywały swoje wersje pokazowe w różnorodnej formie łącząc wyjaśnienie cyklu rozwojowego z funkcją, jaką pełni pszczoła po ostatnim stadium rozwojowym.  Na koniec odbył się konkurs na najciekawszą wersję przedstawienia. Scenki, które dzieci zaprezentowały bardzo nam pomogły w ułożeniu scenariusza filmiku, a także scenografii. Wszyscy sprawnie podzielili się rolami i każdy zobowiązał się do przyniesienia rekwizytów potrzebnych do odegrania swojej roli. I tak oto powstał nasz film „Życie rodziny pszczelej”. Film można zobaczyć na youtube:

„Pszczeli taniec”

Na wstępie obejrzeliśmy krótkie filmiki pokazujące taniec pszczół. Rozpoczęliśmy rozmowę na temat tańca. Padły wyjaśnienia, że są to regularnie powtarzające się ruchy      w określonym tempie, co można było zobaczyć na filmie. Dzieciom jedynie brakowało muzyki, która zawsze towarzyszy im podczas tańca. Wyświetliliśmy na tablicy pszczele tańce razem z hasłami, aby wszyscy mogli się z nimi zapoznać. Porównaliśmy cel naszego tańca i pszczół. Szybko okazało się, że pszczoły nie tańczą dla zabawy, ale przede wszystkim ich taniec ma cel użyteczny. Na koniec były kalambury. Dzieci w sześciu grupach otrzymały karteczki z hasłami, a następnie wybraliśmy po jednym ochotniku z każdej grupy do zaprezentowania tanecznych haseł. Ochotnicy losowali kolejno karteczki i prezentowali wylosowany taniec, a pozostali próbowali go rozpoznać. Okazało się, że taneczne zagadki do prostych nie należą. Możecie się o tym przekonać oglądając relację z naszych kalamburów

„Happening o pszczołach”

Zadanie to wymagało podjęcia wielu działań, dlatego też pozostawiliśmy go na koniec. Dzieci przegotowywały stroje pszczół, transparenty, ulotki, hasła a także krótkie piosenki oraz układy taneczne. Planowany scenariusz naszej akcji legł częściowo w gruzach przez warunki pogodowe. Jednak po zmianie planów okazało się, że wszystko ułożyło się w dość atrakcyjną całość. W czasie przerw międzylekcyjnych dzieci prezentowały taneczne układy, wieszały plakaty zawierające zasady przyjaciół pszczół na tablicach informacyjnych, rozdawały ulotki i niosąc transparenty głosiły hasła na temat ochrony pszczół. Następnie udaliśmy się na przemarsz, do którego zaprosiliśmy dzieci z drugiej klasy. Podczas przemarszu wszyscy skandowali hasła, śpiewali piosenki i rozdawali ulotki mieszkańcom Pałecznicy. Po drodze wstąpiliśmy do sklepów i do Urzędu Gminy w Pałecznicy. Wszyscy świetnie się bawili, w szczególności najmłodsi, którzy bardzo aktywnie uczestniczyli           w przemarszu. Relację z naszego happeningu można zobaczyć

Nasza Misja ochrony pszczołowatych w sklepach ogrodniczych

W Pałecznicy są tylko dwa prywatne sklepy ogrodnicze, które odwiedziliśmy. Oprócz właścicieli sklepów ogrodniczych nawiązaliśmy współpracę z Urzędem Gminy w Pałecznicy oraz sklepem spożywczym.

Zadanie rozpoczęliśmy od rozmowy na temat ochrony pszczołowatych. Po ciekawej dyskusji dzieci doszły do wniosku, iż ochrona pszczół jest konieczna i musimy wszyscy nie tylko mieć to na uwadze, ale i uświadamiać innych, jak ważne miejsce w naszym życiu zajmują pszczołowate. Chętni uczniowie sporządzili plakaty w różnych formatach, a także mini plakaty, które wykonali techniką komputerową i wydrukowali w kilku egzemplarzach do zawieszenia w sklepach. Następnie udaliśmy się z naszą misją ochrony pszczołowatych do sklepów ogrodniczych, sklepu spożywczego oraz Urzędu Gminy w Pałecznicy. Wszędzie zostaliśmy serdecznie przyjęci. Dzieci otrzymały wiele pochwał za zaangażowanie się w tę akcję. Wszyscy chętnie zawiesili nasze plakaty i życzyli nam wytrwałości oraz powodzenia naszej misji. W jednym ze sklepów ogrodniczych właścicielem jest radny z Gminy               w Pałecznicy, który z zainteresowaniem słuchał dzieci i rozmawiał z nimi. W pełni poparł nasze działania i obiecał, że będzie nas wspierał.



Wycieczka do Kościeliska

24-27 marzec 2017

uczestnicy: klasa IV SP Pałecznica, IV Filia w Ibramowicach i II A Gimnazjum              w Pałecznicy.

opiekunowie: mgr Jacek Ptak, mgr Beata Ptak, mgr Monika Kura.

Album 1

Album 2

„Jeżdżę z głową 2017”

          W terminie od 17 stycznia 2017 r. do 26 stycznia 2017 r. grupa 52 uczniów klasy III Samorządowej Szkoły Podstawowej w Pałecznicy i Filii Szkół w Ibramowicach i Czuszowie pod opieką nauczycieli wyjeżdżała na jednodniowe popołudniowe szkolenia prowadzone w formie zjazdów na nartach, które przeprowadzone zostały na stacji narciarskiej Sławicki Raj       w  Sławicach Szlacheckich koło Miechowa.

       Kurs prowadzony był dla 52 osobowej grupy pod okiem instruktorów. Grupa uczniów spędziła na wyciągu 18 godzin w czasie 6 jednodniowych wyjazdów – 3 godz. nauki na stoku pod okiem instruktora. Dzieci nabyły umiejętność podstaw poprawnej techniki jazdy na nartach. Instruktorzy zapoznali także młodych uczniów z bezpiecznym korzystaniem ze stoku narciarskiego oraz nawykiem jazdy w kasku.   Na koniec kursu został przeprowadzony sprawdzian potwierdzający nabyte umiejętności jazdy na nartach.

Album

 SPRAWOZDANIE Z  PRZEBIEGU  ZAJĘĆ  PROZDROWOTNYCH 

„Zdrowe odżywianie i sport”

28 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie VI odbyły się zajęcia pod hasłem: ,,Dbam o to, co jem i jak spędzam czas”.

Chętni uczniowie przynieśli na zajęcia różne produkty żywnościowe. Wykorzystując głównie owoce i warzywa tworzyli atrakcyjne posiłki. Były to różne zwierzątka m.in. myszka, jeż, wieloryb, ryba, żaba, ale też grzyby czy statek. Celem tego przedsięwzięcia była nie tylko reklama zdrowej żywności, ale i propozycja przygotowania apetycznego posiłku nawet dla „niejadków”. Pozostali uczniowie tworzyli w grupach prace na dużych arkuszach szarego papieru. Przy wykorzystaniu gazetek reklamowych z ilustracjami artykułów spożywczych oraz sprzętu sportowego wykonywali plakaty: grupa I – korzyści płynące        z aktywności fizycznej i prawidłowej diety, II – skutki wynikające z braku aktywności fizycznej i złego odżywiania, III – piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Na koniec uczniowie prezentowali swoje prace na forum klasy. Podczas zajęć wszyscy pracowali z dużym zaangażowaniem, wykazując się inwencją twórczą.

ZDJĘCIA ZDROWIE VI

30 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie III b odbyły się zajęcia pod hasłem: ,,Dbam o to, co jem i jak spędzam czas”.

Na podsumowanie zajęć uczniowie tworzyli w grupach prace plastyczne. Przy wykorzystaniu gazetek reklamowych z ilustracjami artykułów spożywczych układali jadłospis w postaci plakatów: grupa I – śniadanie II – drugie śniadanie, III – obiad, IV – podwieczorek, V – kolacja oraz dodatkowo wszyscy wskazywali produkty należące do niezdrowej żywności. Dzieci wybierały także rodzaj aktywności fizycznej spośród przygotowanych przykładów i po pokolorowaniu tworzyły wspólny plakat pod hasłem „Ruch to zdrowie” Na koniec uczniowie prezentowali swoje prace na forum klasy. Podczas zajęć wszyscy uczniowie byli aktywni i pracowali z dużym zaangażowaniem.

ZDJĘCIA ZDROWIE 3b

SPRAWOZDANIE Z  PRZEBIEGU  ZAJĘĆ  PROZDROWOTNYCH

„Szkodliwość nikotyny”

30 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie IV odbyły się zajęcia pod hasłem: „Palenie szkodzi i nie jest modne, więc nie pal i nie truj innych”.

Na podsumowanie zajęć uczniowie zostali podzieleni na grupy. Każda grupa otrzymała zadanie do wykonania i potrzebne materiały tj. duże arkusze szarego papieru, pisaki, kredki, kleje, papier kolorowy oraz różne gazety i ulotki reklamowe. Grupa I miała przedstawić korzyści płynące z niepalenia papierosów, grupa II pokazać skutki wynikające z palenia, grupa III wykonać plakat pod hasłem, „Kto nie pali, ten oszczędza”, grupa IV wykonać plakat pod hasłem „Zakaz palenia”, grupa V ułożyć krótkie hasła lub wierszyk na temat szkodliwości palenia. Na koniec uczniowie prezentowali swoje prace na forum klasy. Podczas zajęć wszyscy uczniowie byli aktywni i pracowali z dużym zaangażowaniem.

ZDJĘCIA NIKOTYNA IV

31 marca 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie III a odbyły się zajęcia pod hasłem: „Palenie szkodzi, więc nie pal przy mnie, proszę”.

Na podsumowanie zajęć uczniowie wykonywali pracę plastyczną wykorzystując biały papier formatu A4, papier kolorowy, kredki, pisaki, klej, nożyczki oraz dla chętnych przygotowane przez prowadzącego napisy i ozdoby. Dzieci tworzyły własne kompozycje „tabliczki” z zakazem palenia, które miały pokazać palącym, że nie chcą, żeby w ich obecności palono papierosy. Gotowy znaczek zabrały do domu, aby przykleić na drzwiach swojego pokoju. Podczas zajęć wszyscy uczniowie byli aktywni i pracowali z dużym zaangażowaniem.

ZDJĘCIA NIKOTYNA 3a 

4 kwietnia 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie VI odbyły się zajęcia pod hasłem: „Palenie szkodzi i nie jest modne, więc nie pal i nie truj innych”.

Na podsumowanie zajęć uczniowie zostali podzieleni na grupy. Każda grupa otrzymała zadanie do wykonania i potrzebne materiały tj. duże arkusze szarego papieru, pisaki, kredki, kleje, papier kolorowy oraz różne gazety i ulotki reklamowe. Grupa I przedstawiła korzyści płynące z niepalenia papierosów, grupa II pokazała skutki wynikające z palenia, grupa III przeliczyła i pokazała na swoim plakacie, co można kupić, czy zrobić za pieniądze wydawane na zakup papierosów, grupa IV przedstawiła scenkę -,, Jak odmówić, powiedzieć nie, gdy ktoś chce nas namówić na zapalenie papierosa?” oraz wykonała plakat „Papierosom wstęp wzbroniony”, grupa V ułożyła krótkie hasła na temat szkodliwości palenia.. Na koniec uczniowie prezentowali swoje prace na forum klasy. Podczas zajęć wszyscy byli aktywni i pracowali z dużym zaangażowaniem. 

ZDJĘCIA NIKOTYNA VI

6 kwietnia 2017 r. w Szkole Podstawowej w Pałecznicy w klasie III b odbyły się zajęcia pod hasłem: „Palenie szkodzi, więc nie pal przy mnie, proszę”.

Na podsumowanie zajęć uczniowie wykonywali pracę plastyczną wykorzystując biały papier formatu A4, papier kolorowy, kredki, pisaki, klej, nożyczki oraz dla chętnych przygotowane przez prowadzącego napisy i ozdoby. Dzieci tworzyły własne kompozycje „tabliczki” z zakazem palenia, które miały pokazać palącym, że nie chcą, żeby w ich obecności palono papierosy. Gotowy znaczek zabrały do domu, aby przykleić na drzwiach swojego pokoju. Podczas zajęć uczniowie byli aktywni i pracowali z dużym zaangażowaniem.

ZDJĘCIA NIKOTYNA 3b

Dzień Mamy i Taty w Ibramowicach

[slideshow_deploy id=’5038′]

Maraton Języka Angielskiego

Uczniowie Gimnazjum w Pałecznicy postanowili skorzystać z dość nietypowej formy sprawdzenia swojej znajomości języka angielskiego. Maraton językowy odbył się 16 marca, a wzięcie w nim udziału wymagało nie lada motywacji. Zajęcia rozpoczęły się w godzinach porannych i trwały do późnego popołudnia. W tym czasie uczniowie rozwiązywali zadania z arkuszy egzaminacyjnych, ćwiczyli i utrwalali najważniejsze struktury gramatyczne oraz zagadnienia leksykalne. Inicjatywa ta stanowiła idealną formę powtórki dla trzecioklasistów, którzy już nie długo przystąpią do egzaminu gimnazjalnego. Organizatorka maratonu – pani Marta Krupa, jest bardzo zadowolona z zaangażowania      i pracy wszystkich 25 uczniów, którzy podjęli to wyzwanie i przyszli na maraton.

[slideshow_deploy id=’5034′]

Witaj Maj, Piękny Maj!

Dnia 28 kwietnia 2017r. odbyła się Akademia z okazji Uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Klasa IIA przekazała treściwy montaż słowno – muzyczny, który w dostępny sposób przedstawił najważniejsze fakty historyczne i wskazał podstawowe punkty konstytucji. Wszystko to wzbogacone zostało  śpiewem  pieśni  „Witaj maj” oraz występem solowym uczennicy klasy IIIB Karoliny Cetnarskiej.
Akademię przygotowały p.B. Ptak, K. Czapla-Łuźniak

[slideshow_deploy id=’4992′]



DZIEŃ MATEMATYKI

Album 1

Album 2

Album 3

Album 4

Lekcja biologii i chemii na Uniwersytecie Jagiellońskim

          26 maja uczniowie Gimnazjum klas II i III brali udział w Festiwalu Nauki i Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego COLLEGIUM MEDICUM w Krakowie.
Na zwiedzających czekały stoiska, prezentacje pokazy i doświadczenia oraz intrygujące wykłady pt. „Tajniki transplantacji, czyli wszystko o byciu dawcą szpiku kostnego”, „Dopalacze- obecne trendy i wybrane przypadki zatruć z praktyki Zakładu Medycyny Sądowej w Krakowie”. Udział w Festiwalu Nauki i Sztuki UJ CM był doskonałą okazją by zastanowić się nad przyszłym wyborem odpowiedniego kierunku kształcenia zwłaszcza dla klas III, które niebawem opuszczą mury szkoły.

[slideshow_deploy id=’5069′]

IX  Otwarte Mistrzostwa Jury Krakowsko-Częstochowskiej OYAMA Karate Dzieci i Młodzieży w konkurencji KATA

          3 czerwca 2017 roku w Hali Sportowo-Widowiskowej MOSIR w Olkuszu odbyły się  IX Otwarte Mistrzostwa Jury Krakowsko-Częstochowskiej OYAMA Karate  Dzieci            i Młodzieży w konkurencji KATA, w których wzięło udział 200 zawodniczek                     i zawodników z 10 klubów. Najmłodsi uczestnicy  mieli 6 lat, a najstarsi nieukończone 18. Zespół Szkół w Pałecznicy reprezentowali uczniowie Szkoły Podstawowej : Mikołaj Jaros (kl. II b) oraz Oskar Pietrowski (kl. V Szkoła Podstawowa Filia  w Ibramowicach).

        Zawodnicy konkurowali ze sobą prezentując sekwencje technik ataku i obrony – KATA. Reprezentanci naszej szkoły wrócili z pucharami i dyplomami, zajmując: I miejsce – Oskar Pietrowski oraz IV miejsce – Mikołaj Jaros. Opiekę nad uczniami sprawował Sensei Paweł Zbieżek.

Konkurs języka niemieckiego

        31 maja 2017 roku  uczniowie Zespołu Szkół w Pałecznicy wzięli udział w III Konkursie dla Gimnazjalistów  „..über DACH- Länder mehr wissen”, który odbywał się w Szkole im. Antoniego Malatyńskiego w Miechowie-Charsznicy. Organizatorem konkursu  było Gimnazjum im. A. Malatyńskiego w Miechowie-Charsznicy.  Konkurs adresowany był do uczniów wszystkich klas gimnazjalnych uczących się języka niemieckiego,  polegał on  na wykonaniu prezentacji w języku niemieckim na wybrany temat związany ze Szwajcarią. Celem konkursu było m.in.: poszerzenie wiedzy na temat krajów niemieckojęzycznych  dot. geografii, historii, kultury, sztuki, tradycji, obyczajów, sportu etc.; kształtowanie postawy tolerancji wobec innych krajów, ich kultury i języka oraz rozwijanie uzdolnień uczniów.

         Konkurs był dwuetapowy, naszą szkołę reprezentowało osiem uczennic. Ich zadaniem było przedstawienie przygotowanej wcześniej prezentacji na wybrany przez siebie temat (zgodny z zagadnieniami podanymi przez organizatora) w języku niemieckim. Podczas wykonywania prezentacji oceniana będzie wiedza, poprawność językowa i wymowa, różnorodność wykorzystanych pomocy, oryginalność oraz sposób wykonania prezentacji.  Uczennice naszej szkoły: Karolina  Cetnarska i Edyta Wójcik  z kl. III B zostały laureatkami zajmując  I miejsce, natomiast na miejscu III uplasowały się: Kamila Pieczyrak i Justyna Sikora z kl. II A. Zwycięzcy otrzymali nagrody rzeczowe                  i dyplomy.